BBC World Service八十週年

Daily Telegraph: Our Gift to the World

今日係英國廣播公司World Service八十週年,同美國共和黨班所謂右派唔同之處,同樣係右派,但Daily Telegraph知道BBC World Service對英國,以至人類社會都係無價,儘管華文服務依家出現被老共滲透嘅問題。

有睇過《昂山素姬》諾貝爾和平獎頒發那一段,就知道喺英國政客好多時背信棄義嘅時候(緬甸一鑊泡本身係英國一條欠緬甸嘅膠數),BBC World Service發揮咗替英國人還歷史欠債嘅功用。喺英國大使館都無法幫到昂山素姬時,一部短波收音機可以發揮嘅效用,係享受慣資訊自由嘅香港人想像唔到。

所以法國Thales喺2002年,將ALLISS短波發射系統賣俾中國,用嚟干擾BBC World Service, Voice of America同Radio Free Asia嘅廣播果陣,被人媽到飛起。因為ALLISS技術係應該用嚟支援民主自由,唔係賣俾中國呢啲仆街政權。而Daily Telegraph對FCO班硬膠嘅批評,亦一針見血。



3 thoughts on “BBC World Service八十週年

  1. “同美國共和黨班所謂右派唔同之處,同樣係右派,但Daily Telegraph知道BBC World Service對英國,以至人類社會都係無價…”

    Hang on a second mate, the very people who chopped VOA’s Chinese service last service is Barack Obama. It would be news to me if Obama has become a conservative…

    And it is a conservative American thinktank who is voicing support for the intl radio service.

    http://blog.heritage.org/2011/03/25/why-are-you-abandoning-us-broadcasting-to-china-goes-quiet/

    “Why Are You Abandoning Us?” Broadcasting to China Goes Quiet

    Helle Dale

    March 25, 2011 at 4:30 pm

    The end of an era is at hand. Today marks the last day of BBC World Service Broadcasts to China and Russia after 70 years on the air. Voice of America (VOA) may not be far behind.

    VOA several years ago closed down its Russian broadcasts, and, according to the President’s 2012 budget request, broadcasts to China are soon to follow. Already shortwave service in Cantonese has been closed down, and in October, Mandarin is to follow. Next year, television as well as AM and FM radio are on the cutting block.

    The Chinese people have been able to rely on truthful information from VOA and the BBC throughout their many national traumas, including Tiananmen Square. No more. While some VOA shortwave programming is to be transferred to Radio Free Asia (which is also owned by the U.S. government), the Internet will henceforth be the primary medium of communication with the people of China, a country whose government is world-class when it comes to Internet censorship.

    On VOA’s Chinese service, which devoted an evening show to the broadcasting cuts last week, callers from China expressed their disappointment and dismay with the radio silence from the West that is about to befall them. Contrary to arguments that radio and satellite TV are completely jammed by the Chinese government, callers from a number of provinces, from Beijing to rural China to Inner Mongolia, spoke of their reliance on VOA as an honest and credible source of source of news. They spoke of not knowing where to turn if the broadcasts go off the air. One expressed deep mystification and sadness: “Why are you abandoning us?”

    For instance, a caller from Hunan believes that the U.S. still has the capability to provide this service and that the U.S. should consider the needs of the Chinese people when making cuts to VOA. A caller from Shandong pointed out that only VOA provides a different view from the official media apparatus in China.

    A caller from Beijing, a longtime listener of VOA, said that if VOA makes its service available only through the Internet, the Chinese government can totally cut off the service. A caller in Guangdong explained that he lives in the countryside and that it would be very difficult for him to get VOA on the Web. Many rural Chinese can get VOA only through satellite TV and radio. This point was echoed by a caller from Guangxi, who said that many ordinary Chinese will lose the ability to get VOA broadcasts if it moves solely to the Web. Furthermore, he said, it is impossible to get real information about the ongoing unrest in the Middle East at this time on the Chinese Internet.

    The caller form Inner Mongolia offered the opinion that VOA should not cut back but actually increase its investment in all mass media, a point echoed by a number of callers. One caller from Gansu even said that if money is the real issue, then Chinese listeners would be more than happy to donate to VOA. This last comment ought to make an impression on decision makers here in Washington. Has the U.S. as a world power really come to this?

    As the President’s budget has not been approved by Congress, there’s still time for reconsideration of this decision. Congress—specifically, the Subcommittee on Oversight and Investigations of the House Foreign Affairs Committee—is getting ready to hold hearings on broadcasting, and high time it is.

  2. 可惜英美等國家水緊﹐對外國際廣播預算一減再減﹐加上管理層將資源用在不應該用
    的項目上﹐所以造成浪費與“肥上瘦下”的現象。

    @Joel: 你引用Helle Dale的文章是舊年負責管理VOA與RFA的美國國際廣播理事會(Broadcasting Board of Governors, BBG)在FY2012年提出企圖取消VOA Cantonese以及裁減一半VOA Mandarin是所發表的評論。好彩美國國會否決有關建議。不過今年BBG在二月初公佈的FY2013預算內又再提出裁員。包括裁撤VOA Cantonese﹐取消全部VOA Tibetan的電台廣播﹐以及將英語部裁減人手一半﹐總共提出裁員270人。請看Helle Dale在2月23日的最新blog post.

    http://blog.heritage.org/2012/02/23/quieting-the-voice-of-america/

    Quieting the Voice of America

    More than 30 years have passed since Aleksandr Solzhenitsyn wrote about the “Soft Voice of America” in an article that first appeared in National Review on April 30, 1982. Incredibly, today we appear again to be headed in the direction bemoaned by Solzhenitsyn all those years ago. While the budget for international broadcasting has certainly grown since Cold War days, it is again in a downward trend as leadership contemplates budget cuts of $17 million to $720 million in the President’s FY 2013 budget.

    Deep cuts in broadcasting are projected, including a number of broadcasting services to countries that are undeniably deprived of free media—Tibet, for instance. President Obama’s proposed budget comports badly with the aspiration stated in the Broadcasting Board of Governors’ (BBG) 2012–2016 Strategic Plan to become the “world’s leading international news agency” by 2016. While broadcasting to fragile and repressive societies is being cut, other accounts have been spared, like management. Furthermore, in December, the BBG struck a $50 million deal with Gallup to do audience research (conducted for decades by Intermedia), and the consulting firm Deloitte is being paid handsomely for producing a merger plan of Radio Free Europe, Radio Free Asia, and the Middle East Broadcasting Network that has not yet been approved by Congress.

    Thanks to the editors of National Review Online, who recently reposted Solzhenitsyn’s compelling article, we can revisit the arguments made by the author of The Gulag Archipelago. His arguments carry as much weight today as they did back then. Solzhenitsyn wrote:

    VOA, Radio Liberty, and the other Western broadcasters should be considering: the inner state of the people toward whom the broadcasts are directed, their spiritual hunger, their frustrations, their aspirations. Their main need is for knowledge. Information in the Soviet papers and on Soviet television is distorted beyond recognition. Those who live in the Soviet Union know, in a general way, what is happening in the world, but they know nothing of what is going on in the neighboring town, in the neighboring county…Not to know what is happening in and to your own country is crippling.

    Instead of the Soviet Union, we might today substitute China, Tibet, or parts of Latin America, all of which are slated for deep cuts. Years ago, Voice of America (VOA) gave up on broadcasting to Russia, having ended shortwave transmissions and finding their broadcasts blocked from the AF and AM markets by the Russian government.

    The new proposed cuts include:
    •70-plus positions from broadcasting in English and the English newsroom, which will result in the elimination of Worldwide English, turning it into an Internet and social media feed.
    •Total elimination of the Cantonese service, which takes the VOA out of the political and information arena in big chunk of China. This is at a savings of only $965,000.
    •Cuts of 10 positions in Dari and Pashto, the primary languages in Afghanistan.
    •Cuts of a major part of the Tibetan service, which will signal to the Chinese that the U.S. has effectively abandoned Tibet.
    •Cuts in Turkish, which at this point is operating only on the Internet.
    •Cuts in Georgian, a major buffer region and a country that Russia invaded in 2008. This is also at this time an Internet-only operation.
    •Cuts in Azeri, which at this point is Internet-only.
    •Major cuts in Spanish, affecting both the Latin Service of VOA and Radio Marti, which is likewise owned by the U.S. government but is located in Miami, broadcasting to Cuba and federally funded. This comes at a time when Iran is extending its broadcasting throughout the region.
    •Cuts in the Bangladeshi service, part of a region that remains highly volatile.

    Congress needs to take strong action to reverse the trends outlined in the President’s budget. U.S. International Broadcasting continues to have many champions on the Hill. If they don’t, the United States will be sending signals of retreat in areas where Iran, China, and Russia are surging.

發表迴響

你的電子郵件位址並不會被公開。 必要欄位標記為 *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.